Overweeg je de aankoop van een tweedehandsauto? Vrees je voor garantie tot aan de deur? Zorg ervoor dat de aankoop van de auto onder het consumentenrecht valt en je hebt meer rechten dan je denkt. De consument wordt in de wet beschermd.

Stel je koopt een tweedehandsauto bij een autoverkoper en je toert er lekker mee door de Noord-Hollandse polder. Na een paar dagen ontstaan de problemen. Tijdens een noodreparatie bij de dichtstbijzijnde garage van maar liefst € 3.500,-  ontdek je ook dat de kilometerstand onjuist is. De auto blijkt aanzienlijk meer kilometers te hebben gereden dan dat de kilometerstand aangeeft.

Dergelijke hoge herstelkosten zo vlak na de aankoop hoef je niet te accepteren. Het product moet gedurende een bepaalde tijd voldoen aan alle eisen die je aan normaal gebruik mag stellen. Dit klemt te meer indien jij, als particulier, koopt van een professionele autoverkoper. In dat geval is er sprake van een consumentenkoop.

Hoofdregel is dat de koper (eisende partij) aannemelijk maakt dat de gekochte zaak niet aan de overeenkomst voldoet. De koper moet dus aannemelijk maken dat het niet aan zijn enthousiaste rijstijl ligt, maar dat de auto gebrekkig was bij aankoop.[1] Dit is echter anders bij een consumentenkoop. In dat geval wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt als het gebrek zich openbaart binnen zes maanden na aankoop. [2] En dat, beste consument, maakt de zaak ineens heel anders!

Een consument die van een professionele autoverkoper een auto koopt mag in beginsel verwachten dat hem een auto wordt afgeleverd met een kilometerstand die overeenkomt met het daadwerkelijk gereden aantal kilometers. Dat geldt in het bijzonder als de koper nadrukkelijk heeft uitgesproken dat een juiste kilometerstand voor hem van essentieel belang is.

Nog leuker wordt het als er sprake is van een garantie. Verkopers stellen maar al te graag dat ‘de garantietermijn al voorbij is’ en dat ze toch echt niets meer voor je kunnen doen. Onzin. Naast de garantieperiode, heb je als consument een wettelijk recht op een deugdelijk product. Oók na afloop van de garantieperiode.

Garantie heeft betrekking op de bewijslast. Als het product iets mankeert tijdens de garantieperiode, dan is het aan de verkoper te bewijzen dat jij het mankement hebt veroorzaakt. Als de garantieperiode voorbij is, dan is het aan jou om aan te tonen dat je dit gebrek niet hoefde te verwachten. Je kunt je in dat geval beroepen op de wettelijke aansprakelijkheid. Dus zelfs bij gebreken ontstaan na het eerste half jaar, kun je herstel of een schadevergoeding vorderen.

Wil je meer weten over de door jou gekochte kat in de zak? Wellicht kan ik je helpen alsnog te ontvangen waar je recht op hebt. Neem nu contact op met mij via sp@juristepunt.nl of lees meer over mijn dienstverlening op www.juristepunt.nl

[1] Artikel 150 van Wetboek van Rechtsvordering.

[2] Artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek